|
Katalogtekst til "Blow Up" udstillingen
i Galleri Rotor i Gøteborg, Sverige,
og Retinal Circus i København 1995 og 96.
BLOW UP - eller En eksplosions essens
"Blow Up" er en af den slags dobbelttydige titler, der
er så typiske for Bjørn Pierri Enevoldsens kunst.
Med det engelske sprogs store nuancerigdom kan ordene henvise, dels
til udtrykket: "eksplosion": benzineksplosionerne man
ser på Iærrederne, dels til udtrykket "forstørrelse",
som vi kan se det på de detaljefyldte nærbilleder af
orangerødt flammehav vi præsenteres for på enkelte
af værkerne i serien.
Med den dobbelttydige titel vil kunstneren samtidig vise os, at
det er flere forskellige begreber, flere forskellige abstraktionsniveauer,
der bliver sammenstillet i "Blow Up"- serien:
- En virkelighedsreferent, der henviser til konkrete benzineksplosioner,
som vi kan se det i ulykker ved motorløb, katastrofebrande,
flyeksplosioner, o.l.
- Indtryk og inspiration fra de fiktive eksplosioner vi ser i den
typiske action film.
- Et teknisk, videnskabelipt udtryk, der betegner en arbejdsproces,
der i sig selv er objektiv og neutral.
Denne sammensathed kan spores helt ned i den malemetode kunstneren
benytter sig af. Overfor det brændende inferno af ild, der
er malet med mange laserende lag af varm orangerød maling
for næsten at opnå en tredimensionel effekt, står
den kolde blågrå himmel fladeagtigt pa Lærredet.
Så overbevisende er den maleriske realisme, der hermed opstår,
at man faktisk kommer i tvivl om man står overfor fotografier
eller ej. Det orangerøde ildhav er malet, sa at det står
som indbegrebet, arketypen, af en eksplosion; de paddehattelignende
formationer, der stadigt forskyder sig i nye kataklysmiske former,
lader os ikke i tvivl om, at benzineksplosioner fra såvel
den virkelige verden som fra film- og videoverdenens fiktive, har
været brugt som model og inspiration af kunstneren.
Og dog er dette ikke fotorealisme.
Går man tæt på lærrederne, kan man se de
enkelte penselstrøg, de velovervejede rytmiske nedslag, der
skaber struktur og form ud af det tilsyneladende kaos.
Fremfor et fotografis ubarmhjertigt neutrale afdækning af
virkeligheden, har Bjørn Pierri Enevoldsen valgt det traditionsbelastede
maleri til at virkeliggøre sin hensigt. Med form og farve
kan maleriet nemlig noget, som fotografiet ikke kan: det kan fange
essensen, grundstukturen, tingens væsen om man vil, af det
objekt det vil afbilde.
Et fotografi kan kun skildre det tilfældige øjebliksstill
indenfor en given begivenhedsramme.
Et fotografi er bundet af det tidslige.
Et maleri står udenfor tidens dimension.
Med "Blow Up"- serien har Bjørn Pierri Enevoldsen
således sat sig det mål at fange eksplosionens væsen,
fange den formmæssige arketype, der er grundessensen i enhver
eksplosions substans.
For mig er malerierne overordentligt overbevisende. Man fornemmer
næsten fysisk den brændende hede og den fantastiske
kraft, der ligger bag eksplosionerne. Det er som om Bjørn
Pierri Enevoldsen med sine objektive og nøgterne undersøgelser
af et ganske specielt fænomen, benzineksplosioner, har fundet
byggestenene, det genetiske formkompleks, for alt materiale overhovedet,
på samme måde som mikrobioiogien og genetikken ser DNA-molekylet
som grundsubstansen i alt organisk liv.
Sin objektivitet og realisme til trods er "Blow Up" serien
dog alt andet end entydig.
Takket være den dobbelttydighed, der ligger i såvel
titel som malemetode, kommer der en slags støj ind i billederne.
De bliver ikke hundrede procent afkodelige. På en gang fascineres
man af den kraft og skønhed, der gemmer sig i malerierne,
at det er lige før man glemmer den destruktion, der jo i
sidste ende har forårsaget eksplosionen. Man kan i den forbindelse
næsten tale om en voldsæstetik. Ihvertfald spiller kunstneren
på den blanding af frastødning og fascination vi føler
overfor katastrofer af enhver art. På samme tid drages imidlertid
selve virkelighedsgengivelsen i tvivl. Eksplosionerne er næsten
for perfekte, for smukt udformede.
Når man betragter malerierne, kommer man således uvilkårligt
til at tænke på de kunstige scenerier og landskaber
den moderne computergrafik kan tilbyde os: på den kunstigt
skabte verden, der befinder sig i computerens "virtual reality"
univers eller på fraktalernes dans ind i uendeligheden.
Dette er da heller ikke tilfældigt eftersom Bjørn Pierri
Enevoldsen ofte har brugt computerbearbejdede tegninger i sine værker.
Meningen er, at vi, beskuerne, skal bringes til at tænke over,
hvad det er vi ser. Vores nedarvede vaner skal brydes i en ny konfrontation
med stoffet og vores erfaringsmateriale.
Med "Blow Up"-serien er det lykkedes Bjørn Pierri
Envoldsen at integrere to tilsyneladende uforenelige størrelser:
Bjørn Pierri Enevoldsen er i stand til både at appellere
til vores æstetiske sans og vores intellekt. Og det kan han,
fordi han helt bevidst arbejder med at koordinere en moderne konceptuel
kunstholdning med maleriet.
Tom Jørgensen
[ til top ] |
|